Start digitale gegevensuitwisseling tussen ambulance en ziekenhuis
Vanaf 1 oktober 2024 starten we in de regio Utrecht met digitale gegevensuitwisseling tussen ambulance en ziekenhuis. Gegevens over de situatie van een patiënt zijn zo al op de spoedeisende hulp (SEH) voordat de patiënt zelf het ziekenhuis binnenkomt. Daarmee kan het ziekenhuis de patiënt beter en sneller helpen en kan de ambulance van de RAVU, de regionale ambulancedienst, sneller de weg op voor een nieuwe zorgverlening.
De vernieuwing is goed voor alle betrokkenen. Doordat het personeel van de SEH de informatie over patiënten eerder ontvangt, kan het zich beter voorbereiden op wat er nodig is voor de komst van een patiënt. Patiënten kunnen zo nog beter en sneller geholpen worden. En de ambulance is weer eerder beschikbaar voor een nieuwe patiënt. Een bijkomend voordeel is dat er minder hoeft worden overgeschreven. Het personeel van de SEH heeft zo meer tijd en aandacht voor hun patiënten.
Ervaren en verbeteren
In de regio Utrecht maken we gebruik van de ervaringen en verbeteringen die met deze vorm van uitwisseling zijn opgedaan op andere plaatsen in het land. En bij het doorvoeren van de verandering hebben medewerkers van de RAVU en het Diakonessenhuis zelf ook weer bijgedragen aan het verder verbeteren van de digitale gegevensuitwisseling.
Snel uitbreiden in regio Utrecht
Op korte termijn volgt digitale gegevensuitwisseling tussen het Diakonessenhuis en de huisartsenpost in het Diakonessenhuis. De andere ziekenhuizen in de regio volgen naar verwachting later dit jaar met de uitwisseling met ambulances.
Dit succes is een resultaat van de samenwerking tussen Trijn, RAVU en het Diakonessenhuis. Deze uitwisseling is mede mogelijk door het landelijke programma ‘Met Spoed Beschikbaar’, dat de gegevensuitwisseling in de acute zorg ondersteunt.