Elke maand worden alle huisartsenposten in Nederland bij elkaar 4 miljoen keer gebeld. Uit onderzoek van MINDD blijkt dat 42% van deze telefoontjes eigenlijk niet noodzakelijk is. Deze contactmomenten leggen een enorme druk op triagisten en huisartsen, en laten zien hoe groot de behoefte is aan efficiëntere manieren om patiënten te ondersteunen.

Daarom heeft de werkgroep Digitale zelftriage onderzoek gedaan naar softwareleveranciers die digitale zelftriage-oplossingen bieden voor spoedposten.

Van onderzoek naar praktijk

Uiteindelijk zijn twee leveranciers geselecteerd die het beste aan bleken te sluiten bij de behoeften van de regio. Om praktijkervaringen met de digitale zelftriagetools op te halen, organiseerde de werkgroep onlangs testdagen. Onder andere via het communityplatform UtrechtSamen konden inwoners zich aanmelden om de mogelijkheden van twee verschillende zelftriage-oplossingen zelf te ervaren en te beoordelen.

Impressie van de bijeenkomsten

Succesvolle sessies en waardevolle inzichten

De testdagen werden zeer positief ontvangen. De deelnemers waren zowel enthousiast als kritisch over de mogelijkheden die digitale zelftriage biedt. Deze waardevolle inzichten vormen een stevige basis voor volgende stappen.

Over de werkgroep

In de werkgroep Digitale zelftriage zijn ketenpartners uit de regio Midden-Nederland vertegenwoordigd, zoals huisartsenspoedposten die onderdeel zijn van de huisartsenorganisaties UNICUM, Huisartsen Eemland, RegioZorgNU, en Huisartsen Utrecht Stad.

Ook de Regionale Ambulancevoorziening Utrecht (RAVU) en het Zorg Coördinatie Centrum (ZCC) nemen deel aan de werkgroep. De projectleiding is in handen van Netwerk Acute Zorg Midden-Nederland (NAZMN) en RSO Trijn.

Samen blijven we werken aan innovatieve oplossingen voor betere en efficiëntere zorg.


Terug naar nieuws