Transformatieplan
Trijn werkt aan een transformatieplan voor de regio Midden-Nederland. Met het plan bouwen we samen aan een stevig digitaal fundament voor de komende tien jaar. Op deze pagina vind je het plan, en de veelgestelde vragen met een antwoord. Wil je meer informatie of heb je andere vragen? Laat het weten via iza@rsotrijn.nl.
Downloads
- Transformatieplan | Digitalisering en databeschikbaarheid als drijvende kracht voor netwerkzorg in Midden-Nederland
- Transformatieplan | Oplegger
De top-tien van veelgestelde vragen
#1 | Wat houdt het transformatieplan in het kort in?
De druk op de zorg en de complexiteit van de zorg nemen toe. Regionale samenwerking is de sleutel voor de juiste zorg op de juiste plek. Er is verandering nodig om dat te bereiken. In de regio Midden-Nederland werkt Trijn daarom met digitalisering, netwerkzorgtoepassingen, gegevensuitwisseling en databeschikbaarheid aan een transformatieplan.
Landelijk stelt het ministerie van VWS 2,8 miljard euro beschikbaar aan de regio’s. Dit bedrag komt voort uit het Integraal Zorg Akkoord (IZA) en stelt elke regio in Nederland in staat een transformatieplan te maken. Via zorgverzekeraar Zilveren Kruis komt het geld naar de Trijn-regio. Het transformatieplan beschrijft vooral de beweging die nodig is om de verandering in gang te zetten. Uiteindelijk gaat het erom dat de verandering ten goede komt aan de zorg voor inwoners in onze regio.

#2 | Waarom is het transformatieplan er?
Om de zorg te vernieuwen en betaalbaar te houden. Als het transformatieplan lukt, blijft de zorg toegankelijk, kwalitatief hoogstaand en betaalbaar voor iedereen. Het plan wil vooral de zorg anders inrichten. Bijvoorbeeld door zorg te voorkomen, door zorg te verplaatsen en door zorg te vervangen. Dat zijn veranderingen die we samen zullen moeten doen in de regio. De gedachte ‘de juiste zorg op de juiste plek’ is leidend.

#3 | Waar vind ik meer informatie over het transformatieplan?
Op deze pagina houden we je op de hoogte over het transformatieplan. Je vindt er deze veelgestelde vragen en de recentste downloads. Updates verspreiden we ook via LinkedIn en de nieuwspagina. Later komen er waarschijnlijk nog webinars bij. Met al je vragen over het transformatieplan kun je terecht bij Elske van der Pol, Liesbeth van den Heuvel of Eva Marquarita via iza@rsotrijn.nl.

#4 | Wat is het doel en wat willen we bereiken met het transformatieplan?
De zorg zó vernieuwen dat de druk en de complexiteit afnemen. Daarbij willen we continu blijven verbeteren zodat de regionale zorg in de juiste richting blijft bewegen, bijvoorbeeld op het gebied van digitale zorgcommunicatie en e-overdracht.
In de voorbereiding is de inhoud regelmatig getoetst bij werkgroepen. Elke werkgroep heeft use cases ontwikkeld over een onderwerp, zodat duidelijk wordt wat wel en niet werkt. Zo is het fundament ontstaan dat nodig is om de gegevensuitwisseling en databeschikbaarheid in de regio te realiseren.

#5 | Hoe staat het ervoor met het transformatieplan en wat gebeurt er daarna?
Momenteel is het transformatieplan in voorbereiding. Leidend zijn daarbij ‘ambitie’, ‘aanpak’ en ‘impact’. We toetsen de inhoud regelmatig bij de werkgroepen, die in de zomer van 2024 zijn samengesteld. Elke werkgroep ontwikkelt use cases over een onderwerp, zodat duidelijk wordt wat wel en niet werkt. Daarnaast bouwen we aan het fundament dat nodig is om de gegevensuitwisseling en databeschikbaarheid in de regio te realiseren.
Na goedkeuring is het plan definitief vastgesteld. We zijn al begonnen met onderdelen van de uitvoering van het plan, zoals de RTA’s. het communicatieplatform voor netwerksamenwerking, de minimale eOverdracht, acute zorg, het fundament en de voorbereiding voor implementatie van de Zorgviewer. Daarnaast beginnen we met de contractering, de inrichting van het programma en de afspraken rondom de kassierfunctie. Na goedkeuring vervolgen we de uitvoering, maar dan in de zesde versnelling. Dan gaat de eerste financiering lopen. De ambities van het transformatieplan komen voor een groot deel overeen met het meerjarenplan van Trijn.
#6 | Wie zijn er betrokken bij het transformatieplan?
Het transformatieplan is er nu. Een team van experts uit de regio heeft het opgesteld – strategisch, tactisch en operationeel. Samen hebben we feedback opgehaald, verwerkt en nagedacht over de juiste opbouw, inhoud en prioritering. De werkgroepen onder het programmamanagement en de themacoördinatoren hebben de thema’s digitale zorgcommunicatie en dossierinzage en digitale overdracht uitgewerkt in concrete use cases.
We blijven dit plan uitvoeren met velen van jullie – want dat is waar het om draait: de zorg in de regio daadwerkelijk veranderen. Het transformatieplan is van ons allemaal. Voor de regio, door de regio. We werken daarin ook samen met organisaties die (nog) geen lid zijn van Trijn, zoals partijen in de sociale basis en diverse ggz-instellingen.

#7 | Welke rol heeft Trijn bij het transformatieplan?
Trijn is de opsteller van het fundament digitalisering en gegevensuitwisseling. Dit is onderdeel van een ander plan: het regioplan. Om het fundament te realiseren, was het een logische keuze om Trijn het transformatieplan op te laten stellen. Dat begon in augustus 2024, na een versnelde aanvraag. Nu het transformatieplan klaar is, coördineert Trijn de uitvoering ervan. Het transformatieplan ondersteunt de realisatie van bestaande veranderplannen in de regio. Bijvoorbeeld van de Utrechtse Zorgtransformatiefabriek, van de palliatieve zorg, van het regionaal Medisch Service Centrum en ook het acute zorg-plan en de zorgcoördinatievoorziening.

#8 | Hoe verhoudt het transformatieplan zich tot het regioplan?
Het transformatieplan zet de eerste belangrijke stappen in de realisatie van het fundament digitalisering en gegevensuitwisseling als onderdeel van het regioplan. Het transformatieplan gaat tot 2026, maar gaat ook in op de periode daarna. Voor verdieping en uitwerking zijn de use cases ontwikkeld.

#9 | Welke onderwerpen staan er in het transformatieplan?
Eén werkgroep heeft de ondersteuning uitgewerkt van netwerkzorg via digitale communicatie met inwoners en patiënten, en professionals onderling. Vier werkgroepen hebben zich gericht op de Wegiz-gegevensuitwisselingen:
- Eén werkgroep heeft de ondersteuning uitgewerkt van netwerkzorg via digitale communicatie met inwoners en patiënten, en professionals onderling. Vier werkgroepen hebben zich gericht op de Wegiz-gegevensuitwisselingen:
Daarnaast ontwikkelde een werkgroep een datafundament. Dit is een belangrijke basis om de gezondheidsgegevens van inwoners – over domeinen heen – beschikbaar te maken.
Zo hebben professionals straks een integraal dossier van de inwoner, waarmee zij de best mogelijke zorg kunnen bieden. Ook de inwoner zelf kan de gezondheidsgegevens inzien en gegevens van smart devices aanbieden. Daarnaast wordt het datafundament op termijn ingezet voor secundair gebruik van gezondheidsgegevens, zoals onderzoek.
