Digitale gegevensuitwisseling tussen ambulance en SEH in regio Midden-Nederland
In de regio Midden-Nederland is een belangrijke mijlpaal bereikt: de digitale gegevensuitwisseling tussen ambulance en spoedeisende hulp (SEH) is succesvol gelanceerd. SEH-personeel ontvangt nu digitaal een aanmelding en patiëntinformatie, waardoor zij zich beter kunnen voorbereiden en de administratielast wordt verminderd. In de toekomst verwachten we dat ambulances hierdoor sneller weer beschikbaar zijn.
Het Diakonessenhuis is sinds 1 oktober aangesloten op deze nieuwe werkwijze, en sinds maandag 11 november geldt dit ook voor het St. Antonius Ziekenhuis en UMC Utrecht. Dit is mogelijk gemaakt door de samenwerking tussen RAVU, Diakonessenhuis, St. Antonius Ziekenhuis, UMC Utrecht, RSO Trijn en NAZMN.
Dit gezamenlijke project benadrukt onze gedeelde inzet voor veilige en efficiënte zorg voor iedereen.
Toekomstige ontwikkelingen
De digitale gegevensuitwisseling tussen ambulance en SEH is slechts het begin van een bredere ontwikkeling binnen onze regio. In de toekomst zullen ook andere zorgdisciplines, waaronder huisartsen, huisartsenposten en meldkamers, aansluiten op deze werkwijze.
Zo wordt gewerkt aan een regionaal netwerk waarin zorginformatie digitaal snel en veilig gedeeld kan worden tussen verschillende zorgverleners. Deze voortdurende uitbreiding van digitale gegevensuitwisseling draagt bij aan een toekomstbestendige, samenhangende zorgketen die patiënten in acute situaties de best mogelijke zorg biedt.
We zijn trots op de vooruitgang die we als regio boeken en danken alle betrokken partners voor hun toewijding en samenwerking. Samen zetten we stappen richting een efficiënte, veilige en toekomstgerichte acute zorg.
Met deze werkwijze zetten we een belangrijke stap in gegevensuitwisseling voor veilige en efficiënte acute zorg”, vertelt SEH-teamhoofd Krista den Hartog in Skipr.