TIM op zich is niet nieuw, maar wel nieuw is dat in de regio Utrecht-Amersfoort TIM onder Trijn valt. En dat het toekomstbestendig is ingericht in een regionaal meldplatform.

Waarom TIM?

Het TIM-platform maakt incidentmeldingen doen laagdrempeliger. Dat helpt zorgorganisaties om met elkaar de gezamenlijke zorg voor patiënten nóg veiliger te maken. Door TIM kunnen zij:

  • leren van incidenten en bijna-incidenten;
  • de samenwerking in het netwerk optimaliseren;
  • zorgprocessen beter op elkaar afstemmen;
  • vergelijkbare incidenten voorkomen in de toekomst.

Meldingen doen: hoe het werkt

Elke organisatie die op TIM aangesloten is, heeft een TIM-regisseur. Bij de TIM-regisseur komen via dit formulier meldingen over de eigen of andere organisaties binnen. De regisseur analyseert de meldingen en geeft terugkoppeling aan de betrokkenen. Een onafhankelijke TIM-coördinator van Trijn regelt en monitort het proces op regionaal niveau.

Samenwerking TIM-coördinator en TIM-regisseur

Door het regionale meldplatform gebeurt incidentmelding en -verwerking voortaan op een uniforme manier vanuit Trijn. De TIM-coördinator levert trendrapportages op en bespreekt die regelmatig met de TIM-regisseurs. Samen gaan ze na welke knelpunten er zijn in de regio en hoe ze die kunnen oplossen.

Wat staat er het komende jaar op de agenda?

Het streven is steeds dat zo veel mogelijk organisaties zich bij het platform aansluiten om incidenten te melden. Daarbij willen we zicht krijgen op zoveel mogelijk TIM-meldingen, en het meldplatform aan het kwaliteitssysteem van zorgorganisaties koppelen. Dat helpt hen om transmurale incidenten integraal onderdeel te laten zijn van hun kwaliteitsbeleid.

Meer informatie

Wil je meer weten over transmuraal incident melden en het TIM-meldplatform? Lees dan eerst de veelgestelde vragen over TIM. Staat je vraag er niet bij, neem dan contact op via tim@rsotrijn.nl.


Veelgestelde vragen over Transmuraal Incident Melden (TIM)

Waarom zou ik een TIM-melding doen?

Omdat incidentmeldingen risico’s in de transmurale zorg inzichtelijk maken. Door incidenten en ook bijna-incidenten te melden, kunnen ze in de toekomst voorkomen worden. Ook wordt de kans op herhaling kleiner. Het gaat daarbij nooit om de persoon die de vergissing maakte. Bij een TIM-melding staan de voorwaarden centraal waaronder mensen werken en de manier waarop het zorgproces is ingericht. Ook gaat incidentmelding altijd over een analyse ná het voorval. Het draagt niet bij aan een oplossing op dat moment.

Wat is de algemene rol van Trijn in het TIM-platform?

Trijn onderhoudt dit regionale meldplatform en verwerkt elke melding op dezelfde manier. Trijn gaat alléén over het proces. We zijn onafhankelijk en hebben geen enkele betrokkenheid bij zorgverlening in welke vorm dan ook.

Wat is het doel van de TIM-coördinatoren van Trijn?

De TIM-coördinatoren stellen trendrapportages op en bespreken deze regelmatig met de TIM-regisseurs. Samen onderzoeken ze knelpunten in de regio en hoe die kunnen worden opgelost. Het doel daarbij is zo veel mogelijk meldingen inzichtelijk te krijgen en het meldplatform te koppelen aan de kwaliteitssystemen van de zorgorganisaties die meedoen.

Is mijn zorgorganisatie verplicht om TIM-meldingen te doen?

Nee, maar om TIM toekomstbestendig in te richten als regionaal meldplatform, is het noodzakelijk dat zo veel mogelijk zorgorganisaties meedoen. Zo ontstaat een goed en compleet beeld van transmurale incidenten en kan TIM integraal onderdeel worden van het kwaliteitsbeleid van zorgorganisaties. Trijn streeft ernaar dat alle zorgorganisatie in de regio deelnemen aan TIM.

Wat is de relatie tussen TIM en RTA’s?

RTA’s zijn regionale transmurale afspraken. Als deze gekoppeld worden aan TIM, kunnen de afspraken waar nodig aangepast worden op basis van transmurale incidentmeldingen. Dat kan helpen de zorgkwaliteit en patiëntveiligheid te verbeteren.

Wat moet ik doen als er een nieuwe TIM-regisseur in mijn organisatie komt?

Hier vind je de procedure voor het aanmelden van een nieuwe TIM-regisseur. Als je hulp nodig hebt bij de aanmelding, neem dan contact op met Trijn via tim@rsotrijn.nl.

Mogen alle zorgorganisaties TIM-meldingen doen?

Ja, elke bij Trijn aangesloten organisatie mag een TIM-melding doen.

Hoe kan ik mijn organisatie laten aansluiten bij het TIM-platform?

Volg deze stappen om je organisatie te koppelen aan het TIM-platform. Neem bij vragen contact op via tim@rsotrijn.nl.

Ik wil een TIM-melding doen maar ik kan niet inloggen. Wat moet ik doen?

Laat het weten via tim@rsotrijn.nl. Daarna krijg je een nieuwe inloglink van een van de TIM-coördinatoren. Vragen over verdere ondersteuning kun je aan de coördinator stellen.

Hoe doe ik een TIM-melding als ik mijn telefoon verloren ben of een nieuwe telefoon heb?

Via twee-factor-authenticatie (2FA) met je telefoon laat je weten dat je bevoegd bent om TIM-meldingen te doen. Heb je een nieuwe telefoon, bekijk dan deze informatie. Ben je je oude telefoon kwijt of werkt die niet meer? Mail dan naar tim@rsotrijn.nl voor nieuwe 2FA. De TIM-coördinator e-mailt je wat je nodig hebt.

Onze organisatie heeft een gezamenlijk account, maar ik kan de QR-code niet scannen. Wat moet ik doen?

Ga na het inloggen naar ‘Mijn Instellingen’ en scan de QR-code om twee-factor-authenticatie (2FA) toe te voegen. In deze korte animatie zie je hoe je dat doet.

Ik kan het meldformulier niet afsluiten. Wat nu?

Ga na of het formulier daadwerkelijk is verstuurd: opslaan alleen is niet voldoende. Blijft het formulier ‘hangen’, geef dan het nummer van de melding door via tim@rsotrijn.nl, met de mededeling dat je het formulier niet kunt sluiten. Een van de TIM-coördinatoren neemt contact met je op.

Hoe wordt mijn melding behandeld?

Je TIM-melding komt bij de TIM-regisseur van je eigen organisatie binnen. Die leest met je melding mee en zet ‘m daarna door naar de betrokken organisatie, waar de melding wordt afgehandeld. De TIM-regisseur krijgt een terugkoppeling van de afhandeling. Dit kan even duren. Het is per organisatie verschillend of de melder zelf ook automatisch een terugkoppeling krijgt.

Hoe krijg ik als melder terugkoppeling op mijn vraag?

Bij een aantal organisaties is ingesteld dat de melder automatisch een terugkoppeling krijgt. Bij andere organisaties zorgt de TIM-regisseur voor terugkoppeling naar de melder. Wil je weten hoe dit bij jouw organisatie is ingeregeld? Vraag dit na bij je eigen TIM-regisseur.

Worden er wel eens casussen behandeld?

Casussen worden bij TIM-bijeenkomsten besproken. Een casus wordt altijd anoniem behandeld en de informatie die besproken wordt, blijft tussen de TIM-regisseurs. Het doel van casuïstiekbespreking is verbinding maken, kwaliteitsverbetering en leren van elkaar op het gebied van patiëntveiligheid. Niet alle meldingen worden besproken, omwille van privacy en het aantal meldingen.

Waar kan ik terecht met technische vragen over Zenya?

Het meldformulier is gemaakt met Zenya. Technische vragen over het TIM-platform kun je sturen naar tim@rsotrijn.nl. Binnen twee werkdagen krijg je reactie. Afhankelijk van de aard van de vraag volgt verdere terugkoppeling meestal binnen een week.

Wat moet ik doen als ik een suggestie, opmerking of wens heb?

Het TIM-platform en het meldformulier zijn met de grootste zorg samengesteld. Mocht je een suggestie, opmerking en of wens hebben, neem dan contact op via tim@rsotrijn.nl. Na interne bespreking en overleg met andere TIM-regisseurs wordt bepaald of de wijziging ook voor andere organisaties nuttig is. Zo ja, dan bekijkt de TIM-coördinator samen met Zenya hoe de aanpassing in het meldformulier kan worden doorgevoerd.

Ik wil graag een koppeling maken tussen mijn eigen incidenten-meldsysteem en het TIM-platform. Kan dat?

In een aantal gevallen is dat mogelijk. Neem contact op met een van de TIM-coördinatoren via tim@rsotrijn.nl. Die gaat na of dit in jouw situatie van toepassing is.

Hoe is de bescherming van persoonsgegevens geregeld binnen TIM?

Alle TIM-regisseurs ondertekenen een verwerkersovereenkomst waarin zij verklaren persoonsgegevens te verwerken in lijn met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).