Transmuraal Incident Melden (TIM)
Bij een overdracht tussen zorgverleners kan iets misgaan – een ontbrekend gegeven of een onduidelijke afspraak. Zulke situaties kunnen risico’s opleveren voor patiënten. Met Transmuraal Incident Melden (TIM) brengen we die onveilige situaties in beeld door ze laagdrempelig met elkaar te delen. Over de muren van organisaties heen. Zo leren we van wat misgaat én van wat goed gaat, en werken we samen aan betere en veiligere zorg in het hele zorgnetwerk.
Waarom TIM?
TIM stimuleert een open meldcultuur en samenwerking over domeinen heen. Door incidenten samen te signaleren, analyseren en benutten, verbeteren we continu de patiëntveiligheid en het werkplezier in de regio Utrecht.
Veiligheid versterken
TIM is een middel om die veiligheid te versterken. Om incidenten te melden, is een regionaal digitaal meldplatform ontwikkeld: Zenya-Trijn. Dit platform is samen met Zenya ontwikkeld en sinds 2023 in beheer bij Trijn. De TIM-coördinator van Trijn heeft via dit platform overzicht over alle meldingen in de regio.
Hoe doen we dat in de regio?
We gaan in de regio respectvol met elkaar om en geloven dat open gesprek de basis is voor verbetering. Daarom kiezen we ervoor om situaties met elkaar te bespreken in plaats van meldingen te doen over bejegening. Calamiteiten melden we via de eigen organisatie.
Leren van incidenten voor veiligere zorg
Binnen TIM ligt de focus op het leren van incidenten in de keten. We kijken naar het proces, niet naar de persoon. Zo ontstaat ruimte voor openheid, vertrouwen en samen leren.
Meteen aan de slag met TIM
Een TIM-melding doen is laagdrempelig. Met een druk op de knop kom je bij het digitale meldplatform Zenya-Trijn. Als lid van Trijn doe je daar direct je melding. Is je organisatie nog geen lid, neem dan contact op met de TIM-coördinator of doe de melding via het incidentensysteem van de betrokken organisatie.
Hoe verloopt de melding?

Wat levert TIM op?
TIM helpt zorgorganisaties om samen te leren van incidenten in de keten. Door meldingen te bundelen, ontstaat een compleet beeld van wat er beter kan in de regio. Met die inzichten kunnen organisaties:
- de samenwerking in het netwerk versterken;
- zorgprocessen beter op elkaar afstemmen;
- verbeteringen doorvoeren om herhaling te voorkomen;
- gezamenlijke afspraken aanscherpen of ontwikkelen (bijvoorbeeld in een RTA).
Zo groeit de kwaliteit van zorg stap voor stap, samen en over de grenzen van organisaties heen.
Rollen en samenwerking
De TIM-coördinator van Trijn
- bewaakt het overzicht en de voortgang van TIM,
- ondersteunt en verbindt de TIM-regisseurs in de regio,
- vertaalt geanonimiseerde meldingen naar adviezen en verbeterplannen,
- brengt ieder kwartaal trends en verbeterpunten in beeld,
- sluit nieuwe organisaties aan op het platform Zenya-Trijn.
De TIM-regisseurs bij de aangesloten organisaties
- ontvangen en beheren meldingen vanuit de eigen organisatie en ketenpartners;
- beoordelen meldingen van medewerkers en zetten deze door naar de juiste afdeling, zorgverlener of organisatie;
- bewaken de opvolging, signaleren stagnatie en stimuleren een snelle en adequate afhandeling;
- voeren waar nodig zelf analyses uit en zorgen voor een volledige terugkoppeling aan de melder;
- brengen relevante meldingen in voor regionale bespreking;
- beheren en optimaliseren het meldproces binnen de organisatie;
- verbinden het eigen kwaliteitssysteem (zoals Kwaliteitsnet) met het centrale TIM-platform.
Samen zorgen TIM-coördinator en TIM-regisseurs dat meldingen veilig, zorgvuldig en leerzaam worden verwerkt.
Aangesloten organisaties
Aan TIM nemen diverse zorgorganisaties in de regio Utrecht deel – waaronder ziekenhuizen, VVT-organisaties, RAVU, huisartsenorganisaties, apotheken en ggz-instellingen. Samen bouwen zij aan één regionale meld- en leercultuur.
Veelgestelde vragen
Wat is een TIM-melding?
Een TIM-melding gaat over een incident of bijna-incident bij de overdracht van zorg tussen organisaties.
Waarom zou ik een TIM-melding doen?
Door te melden, helpen we elkaar om onveilige situaties te voorkomen en de patiëntveiligheid te verbeteren.
Wie kan een TIM-melding doen?
Iedere zorgverlener binnen een aangesloten organisatie kan een melding indienen via Zenya-Trijn.
Is mijn organisatie verplicht om te melden?
Nee, maar deelnemers aan TIM hebben afgesproken om actief te melden en samen te leren.
Wat gebeurt er met mijn melding?
De TIM-regisseur van je organisatie bekijkt de melding, koppelt terug en brengt belangrijke casussen in voor regionale bespreking.
Wat levert deelname mijn organisatie op?
- overzicht van meldingen via rapportages;
- inzicht in trends en knelpunten;
- gezamenlijke verbetermaatregelen;
- meer patiëntveiligheid in de keten.
Kan mijn organisatie ook aansluiten?
Ja. Neem contact op via tim@rsotrijn.nl voor meer informatie.
Meer weten?
Wil je meer weten over transmuraal incident melden of over het TIM-platform? Neem contact op met de TIM-coördinator via tim@rsotrijn.nl.