Een applicatie en goede werkafspraken waarmee huisartsen, specialisten en patiënten voor niet-spoedeisende vragen met elkaar kunnen overleggen, dat is het doel van het project Digitale zorgcommunicatie van Trijn. Vanuit de werkgroep geven Hannah van Dijk, Liesbeth van den Heuvel en Mi Sun van der Mannen een update.

Liesbeth: “Voorop staat dat we met deze werkgroep de communicatie tussen huisartsen en specialisten willen verbeteren. Eerder stelden we het ideale proces op voor meedenkconsulten, voor verwijzingen met triage en voor kort overleg.”

In gesprek met softwareleveranciers

De werkgroep wil ervoor zorgen dat zorgverleners makkelijk en laagdrempelig digitaal kunnen communiceren met mede-zorgverleners. Helaas kan op dit moment nog geen van de softwareleveranciers het ideale proces onderbrengen in hun product. De werkgroep heeft daarom nog geen nieuw platform gekozen, maar blijft wel in gesprek met leveranciers. Dit maakt dat het project langer duurt dan gewenst. Wel bekijkt de werkgroep welke stappen mogelijk zijn. Dat is de uitdaging.

Uniforme werkwijze in de regio

Weliswaar kan technisch nog niet alles gerealiseerd worden, maar in de tussentijd gaat de werkgroep door met afspraken maken voor een uniforme werkwijze in de regio. We richten ons in eerste instantie op het meedenkconsult via Zorgdomein. Er zijn regionale afspraken gemaakt over zaken zoals vraagstelling door de huisarts, de manier waarop antwoorden binnenkomen, de inhoudelijke verwachtingen, de responstijd en de wijze van declareren.

Netwerkpartners: patiënt, huisarts, specialist

Hannah: “Het uitgangspunt van het project is communicatie in het netwerk. Daarmee bedoelen we een onderlinge samenwerking tussen inwoners, patiënten en zorgprofessionals waardoor inwoners van de regio gelukkig en gezond zijn en blijven. Tegen lage kosten en met een betere zorgkwaliteit en -beleving.”

Mi Sun: “De zorgverandert in snel tempo, waardoor zo’n nieuwe manier van werken en communiceren tussen zorgprofessionals en patiënten nodig is. Digitale zorgcommunicatie helpt om aan de toenemende en complexere zorgvraag te voldoen.”

Transformatieplan in ontwikkeling

Liesbeth: “De samenwerking in het netwerk willen we nog veel beter ondersteunen in de nabije toekomst. Denk daarbij aan informatie beschikbaar stellen die nodig is om samen te werken. Ook is het belangrijk dat de patiënt zelf over informatie beschikt, informatie kan toevoegen en daarmee meer regie heeft over het eigen behandelproces.”

Meer informatie

Bekijk onze pagina over digitale zorgcommunicatie of neem contact op met Mi Sun, voorzitter van de werkgroep. In het nieuwsbericht op de website van Sterkz.org vind je de meedenkconsults die al beschikbaar zijn.


Terug naar nieuws