De transformatie
Iedereen wil goede zorg en ondersteuning op het moment dat het nodig is. Maar zorgprofessionals staan onder druk, en de zorgvraag groeit. Daarom werken we in Midden-Nederland samen aan een grote verandering: de zorg slimmer organiseren door betere samenwerking en digitale ondersteuning. Samen werken aan zorg en welzijn passend bij onze regio, dat is de kern van de transformatie.
Waarom de transformatie nodig is
- Door vergrijzing, personeelstekorten en toenemende zorgvraag staat de zorg onder druk: de vraag stijgt sneller dan het aantal professionals.
- Digitalisering en databeschikbaarheid moeten de zorg toegankelijk, betaalbaar en werkbaar houden.
- De zorgvraag stijgt sneller dan het aantal professionals.
- Inwoners hebben vaak te maken met meerdere hulpverleners, die niet altijd dezelfde informatie zien.
- Het sociaal domein, welzijn en de zorg moeten elkaar sneller en makkelijker vinden.
Door digitaal samen te werken, voorkomen we onnodige of dubbele zorg, verbeteren we de kwaliteit en maken we het werk een stuk makkelijker..
Wie merkt wat?
Inwoners krijgen meer regie:
- Toegang tot eigen gegevens en wie wat doet.
- Recept of komst is bekend én voorbereid, waardoor zorg en ondersteuning sneller en passender is.
- Precies voldoende onderzoeken of gesprekken; niet te veel, maar ook niet te weinig.
Professionals kunnen makkelijker samenwerken:
- Eén inzichtelijk netwerk en één inzichtelijke manier van communiceren rond de inwoner.
- Minder administratieve druk en tijdwinst door minder losse mails, telefoontjes en versnipperde systemen.
- Meer werkplezier dankzij actuele informatie en efficiëntere samenwerking.
De regio wordt toekomstbestendig:
- We bouwen een stevige digitale basis waarop alle regionale organisaties in zorg, welzijn en het sociaal domein aansluiten.
- We sluiten aan bij landelijke standaarden en bestaande systemen.
- We gebruiken oplossingen die al werken en breiden deze slim uit.
Drie hoofdthema’s
- Netwerksamenwerking en communicatie | Digitale platforms (zoals VIPLive en Digizorgapp) om inwoners en professionals laagdrempelig te verbinden.
- Dossierinzage en gegevensuitwisseling | Realisatie van een Zorgviewer voor een overzichtelijk en volledig patiëntbeeld. Maar ook de implementatie van landelijke standaarden (Wegiz, zibs, FHIR).
- Fundament | Regionale architectuur, interoperabiliteit, gegevensstandaardisatie en beveiliging.
Hoe we dit aanpakken
Onze aanpak bestaat uit drie pijlers:
- ‘Wielrennerij-model’: werken stap voor stap met verschillende koplopers uit zorg, welzijn en gemeenten, een peloton en volgers.
- Voortbouwen op bestaande initiatieven en systemen, niets nieuws ontwikkelen tenzij noodzakelijk.
- Sterke inzet op beweging, bij professionals én inwoners
Bekijk het plan
- Transformatieplan | Digitalisering en databeschikbaarheid als drijvende kracht voor netwerkzorg in Midden-Nederland
- Transformatieplan | Oplegger
Vragen en antwoorden
Hieronder staan antwoorden op veelgestelde vragen. Heb je een andere vraag of wil je meer weten? Mail ons dan via transformatie@rsotrijn.nl.
#1 | Wat houdt de transformatie in het kort in?
Is straks voor iedereen nog passende zorg en welzijn beschikbaar op het moment dat dit nodig is? En blijft deze zorg en welzijn werkbaar voor professionals? Ons antwoord op deze vraag is: ja, maar alleen zorg- en welzijnsorganisaties over de eigen grenzen heen samenwerken. Daar werkt RSO Trijn aan. Samen met onder andere zorgverzekeraars, huisartsen, ggz-, zorg- en welzijnsorganisaties, gemeenten, patiënten en inwoners in de regio.
Met elkaar maken we heldere afspraken over de samenwerking en regelen wat nodig is om zorggegevens digitaal en veilig uit te kunnen wisselen tussen professionals onderling en tussen professionals en inwoners.
Landelijk stelt het ministerie van VWS 2,8 miljard euro beschikbaar aan de regio’s. Dit bedrag komt voort uit het Integraal Zorg Akkoord (IZA) en stelt elke regio in Nederland in staat de transformatie te maken.

#2 | Waarom is de transformatie nodig?
Door een stijgende behoefte aan zorg en welzijn, een veranderende zorgvraag en oplopende personeelstekorten staan zorg en welzijn onder druk. Ook in de regio Midden-Nederland. Alleen als zorg- en welzijnsorganisaties over de eigen grenzen heen samenwerken, is straks voor iedereen in de regio passende zorg en welzijn beschikbaar op het moment dat dit nodig is. En blijft deze zorg en welzijn werkbaar voor professionals.

#3 | Over welke onderwerpen gaat de transformatie?
Thema 1 | Netwerkomgeving voor samenwerking met inwoners en professionals
Dit thema gaat over de ontwikkeling van een regionale netwerkomgeving voor samenwerking en communicatie tussen inwoners en professionals.
Thema 2 | Dossierinzage en gegevensuitwisseling
Dit thema richt zich op gegevensuitwisseling en databeschikbaarheid tussen zorg- en welzijnsorganisaties.
Thema 3 | Het fundament van digitale samenwerking
Dit gaat over één regionale architectuur voor snelle en veilige gegevensuitwisseling.
Bij elk thema zijn use cases gemaakt. Die vind je in het transformatieplan.

#4 | Wat is het doel en wat willen we bereiken met de transformatie?
Onze gezamenlijke ambitie:
1 | De inwoner staat centraal en krijgt meer regie door toegang tot eigen gegevens.
2 | Betere samenwerking tussen zorgprofessionals en sociaal domein via digitale communicatie en gegevensdeling.
3 | Meer werkplezier voor professionals door actuele informatie en efficiëntere samenwerking.
Dit is een grootse ambitie, maar met een praktische aanpak. Per onderwerp gaat een aantal organisaties als koplopers voorop waarna de anderen volgen. We ontwikkelen niets nieuws, tenzij dit noodzakelijk is.

#5 | Wie zijn betrokken bij de transformatie?
Samen met onder andere zorgverzekeraars, huisartsen, ggz-, zorg- en welzijnsorganisaties, gemeenten, patiënten en inwoners in de regio werken we aan een transformatie. We leggen een sterke, regionale basis voor digitale samenwerking en gegevensuitwisseling tussen zorg en welzijn. Voor de komende tien jaar.

#6 | Hoe staat het nu met de transformatie en wat gebeurt daarna?
Nog voor het plan definitief werd, zijn we begonnen met onderdelen van de uitvoering, zoals de RTA’s, het communicatieplatform voor netwerksamenwerking, de minimale eOverdracht, acute zorg, het fundament en de voorbereiding voor implementatie van de Zorgviewer.
De eerste maanden na het officiële akkoord van de zorgverzekeraars op het transformatieplan stonden in het teken van opbouw. We bouwden aan de teams, governance en vooral de verbinding tussen alle betrokken partners uit zorg, welzijn en het sociaal domein.


#7 | Welke rol heeft Trijn bij de transformatie?
RSO Trijn heeft het transformatieplan opgesteld. Nu de transformatie is begonnen, ondersteunt Trijn de uitvoering ervan. Ook houdt Trijn de verbinding met andere veranderplannen in de regio. Bijvoorbeeld van de Utrechtse Zorgtransformatiefabriek, van de palliatieve zorg, van het regionaal Medisch Service Centrum en ook het acute zorg-plan en de zorgcoördinatievoorziening.

#8 | Hoe blijf ik op de hoogte van de transformatie?
Op deze pagina, op LinkedIn en via de nieuwspagina. En meld je aan voor de nieuwsupdate van de transformatie. Heb je vragen of opmerkingen over de transformatie? Die kun je stellen via transformatie@rsotrijn.nl.
