De top-tien van veelgestelde vragen

#1 | Wat houdt het transformatieplan in het kort in?

De druk op de zorg en de complexiteit van de zorg nemen toe. Regionale samenwerking is de sleutel voor de juiste zorg op de juiste plek. Er is verandering nodig om dat te bereiken. In de regio Midden-Nederland werkt Trijn daarom met digitalisering, netwerkzorgtoepassingen, gegevensuitwisseling en databeschikbaarheid aan een transformatieplan.

Landelijk stelt het ministerie van VWS 2,8 miljard euro beschikbaar aan de regio’s. Dit bedrag komt voort uit het Integraal Zorg Akkoord (IZA) en stelt elke regio in Nederland in staat een transformatieplan te maken. Via zorgverzekeraar Zilveren Kruis komt het geld naar de Trijn-regio. Het transformatieplan beschrijft vooral de beweging die nodig is om de verandering in gang te zetten. Uiteindelijk gaat het erom dat de verandering ten goede komt aan de zorg voor inwoners in onze regio.

#2 | Waarom is het transformatieplan er?

Om de zorg te vernieuwen en betaalbaar te houden. Als het transformatieplan lukt, blijft de zorg toegankelijk, kwalitatief hoogstaand en betaalbaar voor iedereen. Het plan wil vooral de zorg anders inrichten. Bijvoorbeeld door zorg te voorkomen, door zorg te verplaatsen en door zorg te vervangen. Dat zijn veranderingen die we samen zullen moeten doen in de regio. De gedachte ‘de juiste zorg op de juiste plek’ is leidend.

#3 | Wat moet ik weten over het transformatieplan?

Het hangt ervan af welke rol je hebt. Zit je op dit moment in een werkgroep om het transformatieplan uit te werken? Dan praat de projectleider je regelmatig bij over het plan. Voor de doelgroepen bestuurders en CIO’s zijn er inloopspreekuren en ook de gemeenten en zorgverzekeraars Zilveren Kruis en VGZ krijgen regelmatig een update over het transformatieplan en kunnen input geven.

Sta je wat minder dicht bij het plan, maar wil je wel op de hoogte blijven? Dan heb je voldoende aan deze set vragen en antwoorden, die we af en toe bijwerken. Daarnaast houden we je op de hoogte over het transformatieplan via postcards op LinkedIn en de nieuwspagina. Later komen daar waarschijnlijk nog webinars bij. Met al je vragen over het transformatieplan kun je terecht bij Elske van der Pol, Liesbeth van den Heuvel of Eva Marquarita via iza@rsotrijn.nl.

#4 | Wat is het doel en wat willen we bereiken met het transformatieplan?

De zorg zó vernieuwen dat de druk en de complexiteit afnemen. Daarbij willen we continu blijven verbeteren zodat de regionale zorg in de juiste richting blijft bewegen, bijvoorbeeld op het gebied van digitale zorgcommunicatie en e-overdracht.

#5 | Hoe staat het er nu voor met het transformatieplan?

Momenteel schrijven we het transformatieplan. Leidend zijn daarbij ‘ambitie’, ‘aanpak’ en ‘impact’. We toetsen de inhoud regelmatig bij de werkgroepen, die in de zomer van 2024 zijn samengesteld. Elke werkgroep ontwikkelt use cases over een onderwerp, zodat duidelijk wordt wat wel en niet werkt. Daarnaast bouwen we aan het fundament dat nodig is om de gegevensuitwisseling en databeschikbaarheid in de regio te realiseren.

#6 | Wanneer is het transformatieplan klaar en wat gebeurt er daarna?

De ambitie is om het plan eind 2024 in te dienen bij de zorgverzekeraars Zilveren Kruis en VGZ. Na hun goedkeuring toetsen de stuurgroep en de klankbordgroep het transformatieplan. Zij stellen het definitief vast. Naar verwachting kunnen we begin 2025 daadwerkelijk beginnen met de uitvoering van het plan. Dan gaat de eerste financiering lopen. De ambities van het transformatieplan komen voor een groot deel overeen met het meerjarenplan van Trijn.

#7 | Moet ik nu iets doen met het transformatieplan?

Nee, niet per se, tenzij je een verzoek hebt gekregen vanuit een van de werkgroepen.

#8 | Waar kan ik de voortgang van het plan bekijken?

Momenteel hebben de werkgroepen een interne omgeving waarin zij werken aan het transformatieplan. Andere doelgroepen kunnen het plan bekijken zodra Zilveren Kruis en VGZ en de klankbord- en stuurgroep het hebben vastgesteld. We publiceren dan een nieuwsbericht op deze website.

#9 | Wie zijn er betrokken bij het transformatieplan?

Met velen van jullie werken we samen. Dat doen we omdat we alles wat in het transformatieplan staat daadwerkelijk in de regio willen gaan uitvoeren. Het transformatieplan is van ons allemaal. Samen veranderen we de zorg in de regio Midden-Nederland. Het plan is voor de regio, door de regio. We werken daarbij ook samen met organisaties die (nog) geen lid zijn van Trijn, zoals partijen in de sociale basis, de GGD en diverse ggz-instellingen. 

#10 | Welke rol heeft Trijn bij het transformatieplan?

Trijn is de opsteller van het fundament digitalisering en gegevensuitwisseling. Dit is onderdeel van het regioplan. Om het fundament te realiseren, stelt Trijn nu ook het transformatieplan op. De weg kwam daarvoor vrij in augustus 2024, na een versnelde aanvraag. Als het transformatieplan klaar is, coördineert Trijn de uitvoering ervan. Het transformatieplan ondersteunt ook de realisatie van al bestaande veranderplannen in de regio. Bijvoorbeeld van de Utrechtse Zorgtransformatiefabriek, van de palliatieve zorg, van het regionaal Medisch Service Centrum en ook het acute zorg-plan en de zorgcoördinatievoorziening.

Overige vragen

#11 | Hoe verhoudt het transformatieplan zich tot het regioplan?

Het transformatieplan zet de eerste belangrijke stappen in de realisatie van het fundament digitalisering en gegevensuitwisseling als onderdeel van het regioplan. Het transformatieplan gaat tot 2026, maar gaat ook in op de periode daarna. Voor verdieping en uitwerking zijn de use cases ontwikkeld.

#12 | Welke werkgroepen zijn bezig met het transformatieplan?

Eén werkgroep werkt aan ondersteuning van netwerkzorg via digitale communicatie met inwoners en patiënten, en professionals onderling. Vier werkgroepen werken aan Wegiz-gegevensuitwisselingen: Basisgegevensset Zorg (BgZ), eOverdracht (verpleegkundige overdracht), Medicatieoverdracht, en Acute zorg. Daarnaast ontwikkelt een werkgroep een datafundament. Dit is een belangrijke basis om de gezondheidsgegevens van inwoners – over domeinen heen – beschikbaar te maken.

Zo hebben professionals straks een integraal dossier van de inwoner, waarmee zij de best mogelijke zorg kunnen bieden. Ook de inwoner zelf kan de gezondheidsgegevens inzien en gegevens van smart devices aanbieden. Daarnaast wordt het datafundament straks ingezet voor secundair gebruik van gezondheidsgegevens, zoals onderzoek.