Toepassing en doelen

Deze werkafspraak beschrijft de werkwijze voor:

  1. Gebruik en toepassing meedenkconsult en ombuiging naar verwijzing
  2. Gebruik en toepassing van ombuiging van een verwijzing naar advies
  3. Gebruik en toepassing kort overleg

Het doel is onnodige verwijzingen te voorkomen en samenwerking tussen huisarts en specialist te verbeteren.

Bekijk de volledige werkafspraak Digitale communicatie

Gebruik en toepassing meedenkconsult en ombuiging naar verwijzing

Deze werkafspraak beschrijft de werkwijze van het aanvragen en beantwoorden van een meedenkconsult[1] en een eventuele ombuiging hiervan naar verwijzing. Het meedenkconsult is een adviesvraag van huisarts aan specialist over de patiënt die niet onder behandeling is bij de specialist voor de betreffende zorgvraag. De patiënt blijft onder behandeling bij de huisarts.[2]

Een meedenkconsult kan ingezet worden voor:

  • Inwinnen advies van specialist zonder dat de patiënt verwezen wordt
  • Overleg met specialist bij twijfel over noodzaak van een verwijzing

[1] Op dit moment worden in de regio de termen teleconsultatie of meedenkconsult gebruikt. Waar in deze werkafspraak meedenkconsult staat, kan ook teleconsult of digitale consultatie conform NHG begrippenkader gelezen worden.

[2] Deze werkafspraak kan ook worden toegepast bij de kaderhuisarts, indien dit vanuit de RHO ingeregeld is. De beschikbaarheid van een kaderhuisarts voor het meedenkconsult of verwijzing kan per RHO verschillen. Kijk via beschikbaarheid in ZorgDomein of via de RHO om na te gaan welke mogelijkheden er zijn.

Werkwijze: huisarts doet de aanvraag

De huisarts:

  • verzekert zich ervan dat de patiënt niet onder behandeling is bij het betreffende specialisme voor de betreffende zorgvraag
  • gaat via het HIS[1] naar ZorgDomein
  • controleert in ZorgDomein de inclusiecriteria en voorbereiding die horen bij de desbetreffende aanvraag
  • beschrijft tekstueel[2] voor de specialist:
    • reden en context van de klacht
    • duidelijke vraagstelling
    • reeds ingestelde behandeling/uitslagen onderzoek
  • Formuleer je vraag duidelijk en volledig om aanvullend en overbodig contact te voorkomen.Heb je meerdere vragen over één casus? Maak dan duidelijk bij je vraagstelling dat je meerdere vragen hebt (bijvoorbeeld door deze te nummeren)
  • Daarnaast controleert de huisarts de informatie die automatisch is toegevoegd aan het concept (zoals SOEP-verslagen, medicatie en uitslagen) en verwijdert alle informatie die niet relevant is voor de specialist om de vraag te kunnen beantwoorden

TIP Formulieren kunnen verschillen per specialisme en ziekenhuis. Ontbreekt er een open veld voor jouw zorgvraag?  Vul dan via een ander open veld je complete vraagstelling in. N.B.: op korte termijn hebben we het streven om de aanvraagformulieren uniform in te richten per specialisme.

[1] De HASP-richtlijn gaat over verwijzen en terugverwijzen. In deze werkafspraak zijn enige inhoudelijke richtlijnen meengenomen.

[2] De regio maakt gebruik van het platform ZorgDomein, eventueel via TCCN.

Werkwijze: specialist geeft advies

De specialist:

  • formuleert binnen 3 werkdagen na ontvangst van de aanvraag in ZorgDomein een advies aan de huisarts,
  • vermeldt daarbij duidelijk:
    • advies met toelichting voor eventuele verdere behandeling of onderzoek
    • advies met toelichting t.a.v. al dan niet verwijzen
    • advies rondom interpretatie van de door huisarts verrichte onderzoeken
    • check bij het schrijven van de beantwoording of alle vragen die gesteld zijn ook beantwoord zijn
  • indien een spoedverwijzing geïndiceerd is:
    • neemt telefonisch contact op met de huisarts om te overleggen
    • bij besluit tot verwijzing, informeert de specialist de polikliniek conform de reguliere werkwijze
  • indien een reguliere verwijzing of verwijzing met verkorte toegangstijd geïndiceerd is,
    • informeert de huisarts hierover in het antwoord aan de huisarts.
    • geeft, als het een verwijzing met verkorte toegangstijd betreft, aan binnen welke termijn de patiënt gezien moet worden

WIST JE DAT Bij spoed is een verwijsbrief niet noodzakelijk. Het is wel wenselijk dat patiëntgegevens als voorgeschiedenis en medicatie beschikbaar zijn in het ziekenhuis.

Werkwijze: huisarts handelt n.a.v. het advies

De huisarts:

  • bespreekt het advies van de specialist met de patiënt
  • bij opvolgen advies tot verwijzen:
    • stuurt een verwijzing via ZorgDomein conform de reguliere werkwijze en verwijsafspraken van het betreffende ziekenhuis
    • slaat de uitkomst van het meedenkconsult op als correspondentie in het HIS[1]
    • koppelt de correspondentie aan de betreffende episode met specifieke ICPC-code

LET OP Schrijf in een verwijsbrief niet ‘zie meedenkconsult’. Deze informatie is niet aanwezig in het ziekenhuis.

[1] Vraag en antwoord van het meedenkconsult worden direct na beantwoording in één tekstblok via Edifact naar het HIS van de verantwoordelijk huisarts gestuurd

Gebruik en toepassing van ombuiging van een verwijzing naar advies

Veel vakgroepen voeren o.b.v. de verwijsbrief een triage uit: er wordt vastgesteld binnen welke termijn de patiënt gezien kan worden, welk onderzoek eventueel nodig is en op welk spreekuur de patiënt gezien kan worden. In sommige gevallen schat de specialist in dat het bezoek aan het ziekenhuis geen toegevoegde waarde heeft of dat de patiënt beter elders gezien kan worden. Hierover gaat deze werkafspraak.

De specialist:

  • informeert de huisarts telefonisch of via Edifact met een gemotiveerde toelichting
  • formuleert waar van toepassing een passend advies voor de huisarts conform de beantwoording van een meedenkconsult en verzoekt de huisarts dit te bespreken met de patiënt
  • vermeldt dat de huisarts met vragen altijd bij de specialist terecht kan en neemt bij digitaal bericht de contactgegevens hiervoor op in de brief

De huisarts:

  • Slaat de toelichting en het geformuleerd advies op in het HIS
  • Bespreekt het advies met de patiënt

N.B. ZorgDomein ondersteunt het proces van triage en ombuiging verwijzing op dit moment niet. Zodra er een functionaliteit beschikbaar is, wordt de werkafspraak hierop aangepast.

Gebruik en toepassing kort overleg

Deze werkafspraak beschrijft ook de werkwijze voor kort overleg. Kort overleg wordt ingezet bij een korte vraag over een patiënt die al onder behandeling is, bij het specialisme.
Het betreft niet-spoedeisende vragen, aanvullend op een eerdere diagnose of behandeling, en kan zowel door de huisarts als door de specialist worden gestart.

Werkwijze

Zorgprofessional start een kort overleg

  • Het kort overleg kan zowel door de huisarts als de specialist worden geïnitieerd
  • Kort overleg wordt opgestart via de vorm van contact zoals desbetreffende zendende en ontvangende zorgprofessional onderling gewend zijn

Beantwoording van het kort overleg

  • Telefonisch contact: beantwoording vindt direct plaats
  • Overige vormen van contact: de ontvangende zorgverlener geeft binnen 3 werkdagen een reactie

Formuleren van vraag en antwoord

  • Formuleer de vraag kort en duidelijk, met specifieke context rondom de patiënt en betreffende zorgvraag zodat het antwoord snel en zonder aanvullende uitleg kan worden gegeven
  • Controleer bij het formuleren van het antwoord of alle vragen zijn beantwoord
  • Houd rekening met de patiëntveiligheid en zorg ervoor dat de vraag niet urgent of spoedeisend is

N.B. In de regio Utrecht-Eemland wordt nog geen gebruik gemaakt van een digitale tool voor overleg over de patiënt die bekend is in het ziekenhuis/bij de medisch specialist. Echter in de regio Utrecht wordt momenteel hard gewerkt om deze tool wel te kiezen en te implementeren.

Achtergrond

Aanleiding
In de regio Utrecht – Eemland wordt digitale communicatie tussen de huisarts en medisch specialisten gebruikt om onnodige verwijzingen te voorkomen of om een korte aanvullende vraag te stellen aan een mede zorgprofessional.

Doel
Deze werkafspraak heeft als doel het vastleggen van heldere regionale afspraken over de werkwijze en taakverdeling rondom de digitale communicatie tussen de huisartsen en medisch specialisten.

Doelgroep
Huisartsen, medisch specialisten, medewerkers van ziekenhuizen en huisartsenpraktijken betrokken bij de digitale communicatie tussen huisartsen en medisch specialisten.

Algemene opmerkingen meedenkconsult

  • Een meedenkconsult is een niet-spoedeisend medisch advies voor patiëntgebonden vragen van een medisch specialist op verzoek van een huisarts, digitaal via ZorgDomein.
  • Het meedenkconsult is bedoeld voor patiënten die niet onder behandeling zijn bij het specialisme voor de betreffende zorgvraag.
  • De huisarts blijft hoofdbehandelaar; eventuele doorverwijzing volgt na het advies.
  • De consulten zijn geen onderdeel van het ziekenhuisdossier, enkel toegankelijk via ZorgDomein.
  • De NZa ontwikkelt een prestatiebeschrijving voor ‘Meedenkadvies’, mogelijk per 1-1-2026.
  • Deze werkafspraak wordt doorontwikkeld, met de mogelijkheid om in de toekomst meedenkconsulten breder beschikbaar te stellen binnen het zorgnetwerk.

Algemene opmerkingen kort overleg

  • Kort overleg betreft altijd niet-spoedeisende, aanvullende vragen voor de patiënt die onder behandeling is, bij het specialisme
  • Het overleg kan zowel telefonisch als via zelf gebruikt kanaal ingezet worden
  • Voor snelle beantwoording hanteren we een maximale reactietijd van 3 werkdagen

Contact

Heb je vragen of opmerkingen over deze werkafspraak? Neem contact op met de organisatie waar je je vraag/opmerking aan wil richten: